Okul öncesinde Türkiye'nin ilk otizm tersine kaynaştırma yaz okulunu yaptık. |
DOD’un üyeleri ve gönüllüleri olarak, ulusal çapta otizmle ilgili
olanakların artırılmasının yanı sıra Denizli’de yaşayan otizmli çocuklarımızın
gelişimini hızlandırmak için de çalışıyoruz. Bizim ilk büyük hayal ortağımız Denizli
Büyükşehir Belediyesi oldu. 2 Nisan 2015 tarihinde Büyükşehir Belediye
Başkanımız Osman Zolan ile protokol imzaladık. Otizm dostu olarak önemli bir
adım atan belediyemiz 2016 yılında derneğimize üç yıllığına bir yer tahsis
etti. Otizmli çocuklarımızın ve ailelerinin toplumsal yaşama entegrasyonu
açısından tahsis edilen bu binanın bizim için değeri çok büyük. Şimdi hedefimiz
burada çocuklarımız için bireysel eğitimin yanı sıra aile eğitimleri de
düzenleyerek sürdürülebilir bir sistem oluşturmak. Yeni yerimizdeki
etkinliklerimizi çeşitlendirerek hem çocuklarımızın hem de ailelerimizin
hayatında fark yaratmayı hedefliyoruz. Bu anlamda ilk farkımızı yarattık.
Derneğimizin yerinde otizmli çocuklarımız için tersine kaynaştırma yaz okulu
yaptık.
Tersine kaynaştırma eğitimi uygulamasına nasıl geçtiniz?
Tersine kaynaştırma eğitimi uygulamasına nasıl geçtiniz?
Otizmli çocukların toplumla bütünleşebilmesi için okul öncesinden
başlayarak toplumun içinde yer alması gerekiyor. Otizmi fark etmenin yanı sıra
otizmli bireylere ve ailelerine, insanların hayatında yer açması gerekiyor. Ne
yazık ki otizmli çocukların okul öncesinde ve sonrasında kaynaştırmaya kabul
edilmesinin önünde büyük engeller var. Aslında mevzuat olarak baktığınızda
durum oldukça iyi ama ne yazık ki uygulama için aynı şeyi söyleyebilmek mümkün
değil. Bunu Denizli için değil bütün Türkiye için söylüyorum. Hayatın her alanında
kaynaştırmayı savunan bir derneğiz. Çocuklarımız bu toplumun bir parçası
olduğuna göre ayrımcılığa uğramadan yaşamak onların da en doğal hakkı. Onları
toplumla bir arada uyum içinde yaşamaya hazırlamak için tersine kaynaştırma
yapmaya karar verdik. Küçük adımlarla büyük bir yolculuk başlatabiliriz diye düşündük.
Eğitimcileriniz
nereden geliyor?
Yaz okulumuzu tamamen kendi kaynaklarımızla yaptık. Eğitimcilerimiz
gönüllülerimizden oluştu. DOD olarak, Denizli Büyükşehir Belediyesi’nin bize
sağladığı yerde, ailelerle eğitimcileri bir araya getirdik. Yaz okulu ekibimiz
bence rüya gibi bir ekipti. Denizli Otizm Derneği Yaz Okulu Koordinatörü Burcu
Bilik, Boğaziçi Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra ABD’de özel gereksinimli
çocuklarla ilgili yüksek lisans yapmış ve otizmli çocuklarla birebir çalışmış.
Türkiye’ye döndükten sonra Tohum Otizm Vakfı’nda görev almış, kendisi halen
Ankara Üniversitesi’nde Özel Eğitim Bölümü'nde doktora yapıyor. Öğretmenimiz
Arzu Güngören de lisede özel eğitim okuduktan sonra Zonguldak Üniversitesi
Zihinsel Engelliler Öğretmenliği’nden mezun olmuş. Halen devlete bağlı bir
lisede özel eğitim öğretmeni olarak görev yapıyor. Psikoloğumuz Ürke Yağmur,
Bilkent Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nün ardından İngiltere’de klinik
psikoloji yüksek lisansı yapmış. Ayrıca her bir otizmli çocuğumuza eşlik eden
yardımcı öğretmenlerimiz vardı. Yardımcı öğretmenlerimizin ortak özelliği
hepsinin İMKB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencisi ya da mezunu olması.
İMKB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü’ndeki
hocalarımız da derneğimizi ilk kurulduğu zamandan beri her zaman desteklediler.
Yaz okulu programını oluştururken de her zamanki gibi bizimleydiler.
Ne tür eğitimler, kaç
kişiye verildi?
Denizli Otizm Derneği tersine kaynaştırma yaz okulunda otizmli çocuklar
normal gelişim gösteren akranlarıyla birlikte eğitim aldılar. Türkiye’de bir
ilk olan tersine kaynaştırma otizm yaz okulunda çocuklar eğlenerek öğrendiler.
18 Temmuz’da başlayan faaliyetler 26 Ağustos’ta sona erdi. Beşi otizmli toplam
10 çocuk hafta içi her gün 13:00-17:00 saatleri arasında eğitim aldı. Okul
öncesi programı uygulandı. Programa katılan çocuklar sekiz yaşın altında
oldukları için deneyimleyerek öğrenmeleri hedeflendi. Otizmli çocukların
akranlarından öğrenmelerini artırmayı sağlamaya yönelik düzenlemeler yapıldı. Oyun
temelli etkinliklere ağırlık verildi. Her gün gerçekleştirilen rutin
etkinliklerin yanı sıra günlük olarak değişen eğlenceli aktiviteler yapıldı. Bahçe
sulama, yemek hazırlanmasına yardım etme, sıra bekleme, birlikte oyun oynama
gibi becerileri geliştirmek için de çalışmalar yapıldı.
Uygulama sonrasında
otizmli çocuklarda ne gibi gelişmeler gözlemlediniz?
Çocukların her birinde farklı gelişmeler oldu ama ortak bazı şeyler de
vardı. Örneğin hepsi sıra alma, oyun oynama, birlikte etkinlik yapma gibi
becerilerde ilerleme gösterdiler. Çeşitli davranış sorunlarında ve takıntılarda
azalmalar görüldü. İlk geldikleri zamana göre bağımsız hareket edebilme
kabiliyetleri arttı. Bazıları ilk günlerde gelmek istemiyorlardı, bazıları
ailesini bırakmamak için direniyordu ama bunlar zaman içinde kayboldu. Otizmli
çocuklar için rutin önemlidir. Okulda kendilerini güvende ve mutlu hissettiler,
yeni şeyler öğrendiler. Bazıları bazı kitapları çok sevdi ve ezberledi. Eskiden
hiç yemediği yiyeceklerden yemeye başladı bazıları. Ailesinin arkasından
ağlamayı bıraktı biri. Sembolik oyun oynayabilmeye başladı bir diğeri. Bir
başkası sanatsal çalışmalarda oldukça geliştirdi kendini. Küçük küçük
değişimlerin her gün arttığını görmek daha umutlu yaptı aileleri.
Uygulama sonra normal
gelişim gösteren çocuklarda ne gibi gelişmeler gözlemlediniz?
Yaz okuluna gelen normal gelişim gösteren çocukların sıkılmaması ve otizmli
akranlarına rehberlikte gönüllü olması bizim için çok önemliydi. Onların da
sıkılmadan ve eğlenerek yeni şeyler öğrenmesini sağlamak gerekiyordu. Bu
anlamda hocalarımız hakikaten çok çalıştılar. Çok zevkli etkinlikler
hazırladılar. Otizmin doğası gereği her zaman tam bir bütünleşme mümkün olmuyor
ama bunun en yüksek seviyeye çıkması için yapılması gereken her şeyi düşünmek
için çalıştık. Yaz okuluna katılan normal gelişim gösteren çocuklar da okula
koşa koşa geldiler çünkü bolca oyun, eğlence ve birbirinden güzel hikayeler
vardı. Onlar burada öğrendikleri şeyleri eminim okullar açılınca arkadaşlarına
da öğretecekler. Makarnaları boyayıp takılar yaptılar, bahçeye maydanoz
ektiler, çim adam yaptılar, birçok yeni deney öğrendiler ve daha neler neler… Normal
gelişim gösteren çocuklar ihtiyacı olanlara yardım etmenin mutluluğunu
yaşadılar. Kendilerinin pek çok şeyi iyi bir şekilde başarabildiğini gördüler. Bence
bu yaz edindikleri deneyim onlara hayat boyu eşlik edecek ve büyüdüklerinde
daha iyi kalpli bir yetişkin olacaklar. Yetişkin hayatlarında bir otizmli
gördüklerinde de ona hayatlarında yer açmaktan korkmayacaklar.
Uygulama hakkında ailelerden gelen tepkiler neler?
Uygulama hakkında ailelerden gelen tepkiler neler?
Bu derneğin başkanı ve otizmli bir çocuk annesi olarak uygulamadan çok
memnun kaldığımızı rahatlıkla söyleyebilirim. Programa ilk başladığımızda hepimizin
bazı tedirginlikleri vardı. Çünkü Türkiye’de daha önce yapılmayan bir şeyi
denemek için yola çıktık ama yapabileceğimize inandık. İnanmak, uygun insanları
bir araya getirmek ve çalışmak… Bunlar olduktan sonra gerisi geliyor. Aileler olarak bizler de sürece aktif bir
şekilde katıldık. Her gün annelerimizden biri okulda nöbetçi oldu. Binanın
temizliğiyle ve yemeklerin hazırlanmasıyla biz ilgilendik. Aslında yaptığımız
şey imece ruhunun harekete geçirilmesiydi.
DOD tersine kaynaştırma yaz okulunda rüya gibi bir ekiple çalıştık. Koordinatörümüzün
harika biri olmanın yanı sıra donanımlı ve alçakgönüllü olması da işleri çok
kolaylaştırdı. Yani çok büyük paralarla bile toparlaması güç olan bir ekip kurduk
ve onlar büyük bir özveriye çalıştılar. Çocuklarımızı gönül rahatlığıyla onlara
emanet ettik. Gözümüz arkada kalmadığı gibi bundan daha iyisi yok diye düşünmenin
huzurunu yaşadık. Programa dahil olan bütün çocuklarımız güzel gelişmeler
gösterdiler. Öğretmenimiz ve yardımcı öğretmenlerimiz otizm konusunda önemli bir
deneyim kazandılar. Otizmde tersine kaynaştırma nasıl yapılır uygulayarak
gördüler.
Uygulamayı devam ettirmeyi düşünüyor musunuz?
DOD, size anlattığım bütün çalışmaları
küçük bir bütçe ve bir avuç gönüllüyle yaptı. Bundan sonrasını yapabilmek için
bütçeye ve desteğe ihtiyacımız var. Çünkü insanların hayatını geçindirmek için
yaptıkları işleri sürekli olarak gönüllü yapmalarını bekleyemeyiz. Bu adil
olmaz. Yaz okulu başlamadan önce bizim çok az materyalimiz vardı. Önce eğitim
malzemelerini aldık. Mutfağımızda hiçbir şey yoktu. Bardaklar, tabaklar,
buzdolabı, çay kahve makineleri, kaşık, çatal, hepsi okul başladıktan sonra
temin edildi. Hala pek çok eksiğimiz var ama otizm konusunda uluslar arası
düzeyde bir uygulama merkezi yaratabileceğimize inanıyoruz. Kış dönemi için
otizmli çocuklar ve aileleri için yeni programlar oluşturmayı planlıyoruz.
Otizmli bireyler için hayallerimiz var. Gerekli destekler sağlandığında otizmli
çocuklarımızın da pek çok şeyi başarabileceğine inanıyoruz. Biz aileleri olarak
onların yanındayız. Toplum da onların yanında olsun istiyoruz.
Denizli Otizm Derneği olarak, tersine
kaynaştırma yaz okuluyla bu yıl bir ilki gerçekleştirdik ama devamı gelecek... Önümüzdeki
yaz daha fazla öğrencili ve programı daha zenginleştirilmiş bir yaz okulu
yapmayı planlıyoruz. Başka hayallerimiz de var. Hayal ortağımız olur musunuz?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder